Wednesday, September 1, 2010

rumah penyayang

semalam pergi rumah anak2 yatim penyayang yang dianjurkan oleh pelajar2 semester 5 teknologi makanan. aku mmg x penah pegi rumah anak2 yatim. mula2 sampai 2 dh rs sedih. tgk bdk2 kecik dari umur 7 tahun sampai la 17 tahun dah sedia tnggu ktorg dr pukul 11.30 lg (ktorg smpai dlm pkl 1.00). acara mula dgn pembahagian group. aku, kak yan, kak nora, dimas, n ghea jadi faci utk 1 group. mula2 2 mmg enjoy. diorg nmpk sama je dgn bdk2 lain. suka main, active (w'pun buln puasa) n sgt comel. first thing yg buat aku sedih dgn bdk2 ni is, bila aku tny something kat sorg ahli group aku

aku : yati (nama bdk 2), kalau korang pny barang2 kelengkapan sekolah dh hbs, mcm mn ye?? (niat aku tny cuma nk tau kat mana diorg selalu kuar outing n brp elaun yg diorg dpt wk2 keluar)

yati : erm.. tnggu org sedekah la.. klu x de, pnja dulu. dh ada yg sedekah, bru dpt brg2 bru

tersentap aku dgr jwpn yati. dia bru 13 taun n dia x penah malu pn nk mengaku yg dia pki brg2 sedekah.

n then, 1 lg yg buat aku t'diam..

aku : akak dulu ddk asrama jgk. 5 tahun dr form 1 smpai form 5

yati : saya kat sini dah 7 taun. akak 2 (smbil tnjuk kat sorg bdk pompuan), skrg ni dh form 5. dia dtg sini wk2 dia drjah 1 dl..

betapa lama ny diorg ni dh jd ank yatim. wk2 2 aku t'pikir, setakat 5 tahun ddk asrama dgn hujung mggu still blh blk, 2 bkn hdp b'dikari yg sbnr.. wk2 b'buka lg skl emosi ktorg t'gnggu. lps tadarus. sume pegi ke dewan mkn. mknn ktorg dh terhidng ats meja tp diorg kena beratur utk ambk mknn. wk2 aku ke depan nk ambik air, aku tgk dlm tray diorg cuma ada 1 kurma yg kering, satu karipap, 1 agar2 yg saiz dia separuh dr saiz asl ktorg bwk, n 1 puding yg jgk separuh dr saiz asl ktorg. kenyang ke mkn byk 2 je?? ats eja ktorg uih smpai blh 5 kali tmbah tp diorg cuma dpt utk saiz yg kecik je.. 2 pn 1 je. ktorg pn msk kn la kuih2 ats meja ktorg 2 dlm pnggn n bagi kat diorg. sekaliletak je trus lesap. mmg bdk2 ni lapar. tp mknn yg diorg dpt x cukup. wk2 aku ddk dgn ena tgk bdk2 ni, ena ckp:

ena: bayang kan ye, bdk2 ni t'pksa beratur ambk mknn, mkn dlm tray, x penah kenyang btul2, bsuh tray sdr, n buat sume2 bnda 2, sdg kn diorg kecik lagi. masing2 baru sekolah rndah.

time 2 aku t'pikir, btl jgk. bdk2 kecik ni x dpt nk mkn semea ngn mak ayh diorg, x dpt mkn sedap2. mn2 yg kecik 2, x dpt apa2 reward utk puasa penuh. wk2 mkn nasi lepas solat maghrib, ramai antra ktorg yg menangis bila dpt tau yg bdk2 ni cuma dpt mkn udang, 2 ekor sorg je.( menumlm 2 udang masak sambal, ayam kurma, sayur campur) 2 blm kira aym yg potong mcm utk sekali telan je n sayur yg boleh ira dgn jari brp je yg diorg dpt. tp sbb bdk2 uitm yg toong senduk kan lauk, ktorg bg sebanyk2 nye.. paling terkejut bila ada yg b'bnyi

: eh, knp mlm ni lauk kita byk?

: kak, akak bagi banyak2 ni, akak x makan ke?

: ya allah, kenyang nye malam ni. x penah sekenyang ni..

: best nye dpt udang. x penah makan pun..

: kak, saya x nk aym lebih, saya mintak kuah je ..(bila ada yg mntak kuah tp ktorg bg sekali dgn aym)

puas hati bl tgk diorg mkn btul2. tp sbb x biasa mkn byk, diorg mkn pn x hbs. pengalaman ni btl2 ajar aku supaya hargai apa yg kita ada.. oleh itu, bersyukurlah wahai manusia~

2 comments:

pakcik said...

bersyukurlah kawan, jngan membazir...

kugilalensa said...

sentap jiwa jap baca..