Sunday, November 28, 2010

hidden danger of cafein


joyah: eh, x lama lgi nk exm ni.. aku kena siap kan stok nescafe ni..

senah: knp plk??

joyah: nak stay up kan..

senah: ye la.. aku pun same. jom r..

adakah anda seperti senah dan joyah? wk2 nak exam, stok nescafe anda lebih byk berbanding stok mknn anda? baca ni, mungkin hidup anda waktu exam berubah..

1) penah x rasa berdebar2 lepas minum kopi or nescafe?? tau x knp kita x blh tdo lps mnm kopi n nescafe?? well, this is the answer. 5 minit selepas minum or mkn sesuatu bercafein, cafein akan stimulate or merangsang central nervous system dan melepas kan stress hormone, dan memberi stress respon (wk2 ni kita rs sgt aktif, ready to fight, n sgt aggresive). klu kita dlm bhy or dlm situasi yg memerlukan daya respon yg tnggi, stress hormone mmg sgt berguna. tp bila kita duk diam (contoh nye tengah study) dan memerlukan kurang alertness, kita akan rasa berdebar2.. untuk jam2 yg berikutnye, selepas stress respon dh berkurang, kita akan rasa lapar dan cepat letih. waktu ni la, penggemar or pengguna nescafe akan cari sumting untuk kunyah2, mkn2, n telan2 utk memastikan dia sentiasa stay alert.. tapi gula dan cafein cuma akan bg short term of increased energy dan dia berkurang dgn cepat.. bila tenaga kita dh berkurang, kita pun akan start utk snacking again and again and again and again.. bila kita punya energy asyik naik, turun, naik,turun, badan akan rasa letih disebabkan perubahan perasaan dalam badan. so, otak x boleh nak focus n kita pon akan start la buat bnde2 merepek , jauh dari niat asal.. ( waktu exam selau mcm ni.. ptt la)

2) terlebih cafein juga boleh menyebabkan toxic dlm badan.. kita akan decrease keupayaan utk melakukan sesuatu bila cafein dh terlalu byk dlm bdn.. cntohnye, klu kita blh berlari dlm tempoh 30 minit, terlebih cafein blh menyebabkan lari 5 minit pun dh semput.. cafein x kan provide energy tapi dia give only chemical stimulation. cafein juga selalunya digunakan along with nicotine and sugar.. ada buku yg menyatakan cafein adalah 'lifetime drug' sbb sm mcm dadah, ia boleh menyebabka ketagihan dan merosakkan badan..


p/s: nescafe x m'bntu pun wk2 exam sbnr nye.. boleh menyebabkan kan payah nak focus n naik berat badan (WHAT???) ada la..