Monday, November 29, 2010

kenapa tulang ikan sardin lembut??


kali ni, bukak2 fb, aku terbaca pulak pasal bahaya ikan sardin..
wa, bgus. org malaysia dh pndai utk hati2 pasal pemakanan diorang
walaupun bidang makanan adalah bidang aku, tp aku x pasti sgt mengenai bhya sardin
so, aku pun baca la dari mula sampai habis
wk2 suku bacaan, aku terbaca 'pernah x korang terfikir kenapa tulang sardin 2 lembut??'
hah, aku dah agak dah
memang inilah yg org2 awam tertanya2
mengikut artikel 2, dia penah rebus ikan 3 hr 3 mlm tp tulang ikan 2 x jd lmbut pun. so, utk melembutkan tulang ikan, 1 bahan kimia penyebab kanser ni diisi dlm mknn 2.
aku penah jugak dengar isu ni waktu pergi dengar ceramah mengenai HALAL kat fac dlu

peserta: ustaz, btol ke saya dengar yg orang lembutkan tulang ikan sardin guna bahan kimia yg diekstrak dari tulang babi?

waktu 2 budak2 food tech yg ada dlm dewan jadi kecoh.. mne la diorg dgr khabar angin 2.
pada pendapat aku, tulang2 ikan 2 jadi lembut disebabkan 1 proses penting dlm pengetinan mknn iaitu retort process. process ni dibuat menggunakan autoclave selepas produk mknn dah diisi dlm bekas dan di seal kan untuk sterilize the food (membunuh semua bacteria dlm mknn yg blh menyebabkn keracunan). suhu untuk retort process berbeza mengikut jns mknn yg diproses tp selalu nye dlm range 121–134 °C (250–273 °F).
aku penah buat experiment ni dalam mkmal (for few hours only), bkn takat tulang ikan, tulang ayam pun jd lembut (siap boleh kunyah sekali dgn daging dia). so, its not a big deal bila tulang ikan sardin jd lembut


p/s: correct me if i'm wrong..

9 comments:

Anonymous said...

da btol da tu..ako pon pelik baru2 tersebar artikel kat facebook sal isu sardin ni..
mungkin ada btolnya artikel, tp kalau btol letak la reference atau sumber2 sahih menyokong artikel tersebut.
kalau based on personal observation and theory semata mata, dr segi scientifik tak valid artikel tu.uhuuh

amilinhussin said...

2 r.. bila aku bce, diorg siap suruh tny pesakit kanser ada sejarah mkn sardin x. sape yg x mkn sardin.. dh 2 mknn sng nk dibuat. koman2 pun mesti pnh mkn jgk wk2 bujang2 dlu.. tp 2 x leh dijd kn pnca utk kanser..

Anonymous said...

Autolave tue bkn tmpat nk bkr besi ke ape ke.
utk kasi kedap udara

Ak penah jmpa kat kilang buat body kapal terbang
Bentuk silinder dan agak besar ak pn boleh blari kat dlm tue

aZieSha Wedding Couture said...

Walaupun sy xpndai dlm bidang penajanan, tp ape yg admin ckp tu ada betul nye..autuclave y die mksudkn tu bkn mesin nk bkr besi, dier mesin y d gunakn dlm proses pensterilan..ape mksud pensterilan, mksudnye satu proses dlm bidang biologi, bidang biokimia n so on untuk menghapuskn kuman2 atau virus2 y trdpt pd bhn2 @ bks2 sprti tin, kaca, mgkuk n sbgainye..mungkun dlm kaedah tu la tulang ikn sardin tu jd lmbut...

aZieSha Wedding Couture said...

maaf, pemakanan, bukan penajanan...

aZieSha Wedding Couture said...

Walaupun sy xpndai dlm bidang penajanan, tp ape yg admin ckp tu ada betul nye..autuclave y die mksudkn tu bkn mesin nk bkr besi, dier mesin y d gunakn dlm proses pensterilan..ape mksud pensterilan, mksudnye satu proses dlm bidang biologi, bidang biokimia n so on untuk menghapuskn kuman2 atau virus2 y trdpt pd bhn2 @ bks2 sprti tin, kaca, mgkuk n sbgainye..mungkun dlm kaedah tu la tulang ikn sardin tu jd lmbut...

Otai Asnol Ahmad. said...

Ramai marhaen yang bodoh kepalang ajar. Tak kurang nitizen CP dan few ostad kampong dari pondok yg jumud fikiran ilmu duniawi. TETAPI bertindak tahu semua. Tidak salah untuk mengaku tidak tahu minta merujuk pakar bidang berkenaan. Benar suhu mengatasi didih mampu lembut tulang. Pressure cooker ada ciri ini. TK Aamiin Husin.

Norjam said...

Saya terkejut terjumpa artikel ini di google.
Yang buat saya hairan jika tulang ikan sardin ini dilembutkan dengan tulang babi atau kimia kenapa JAKIM berikan sijil halal kepada syarikat yang membekalkan ikan sardin dalam tin?

P

Pengalaman saya

Norjam said...

Pengalaman saya seorang sahabat kerja di kapal nelayan laut dalam selalu dia bawa pulang ikan sardin hasil tangkapan mereka.
Kami masak rebus dan kadang kadang goreng.
Memang tulang ikan sardin itu lembut. Sama lembut dengan tulang ikan sardin dalam tin.